23 Aralık 2012 Pazar

sıradan biri kişisinin pul merakı

ptt'lerde pul dilenmekten, ptt çalışanının "makineden geçirsem olmuyor mu? artık pul kullanılmıyor ki!" serzenişlerini duymaktan ve aradığım pulların postanede çoğunlukla bulunmamasından bıktığımdan beri pullarımı ptt'nin filateli internet sitesinden sipariş veriyorum ve adresime kadar geliyor. üstelik kargo ücreti yok ve kayıtlı gönderi olduğu için isterseniz telefon açıp takip numarasını öğrenip gönderinizi takip edebiliyorsunuz.

son aldığım pullar - kartpostallaşma etkinliğinde kullandım
ben pulların nostaljik havasını çok seviyorum ve filatelinin yaşamasını gönülden istiyorum. hele ki ptt çalışanlarının pula karşı bu kadar ilgisiz olmasını ve mektupları o benim gözümde bir teknolojik canavar olan makineden geçirmelerine dayanamıyorum! pulculuk ve filateli bir ülkenin kültürüdür ve bir gelişmişlik göstergesidir.

bununla birlikte ptt'nin pul tasarımlarının diğer ülkelerin biraz gerisinde kaldığı düşüncesindeyim. kalıplaşmış bir tasarım var sanki ve kendini tekrarlıyor. pul kalitesinin de çok yüksek olduğu söylenemez. hala yalamak zorunda olmamız da cabası. avrupa ülkeleri bildiğim kadarı ile yavaş yavaş yapıştırma şeklinde olanlara geçiyor. ptt'nin pul tasarımcılarına daha yaratıcı olmalarını salık verip, merak edenleri deutsche post'un pulları'nı görmeye davet ediyorum. özellikle 55 cent'likler şahane. bir örnek aşağıda:
çocuk temalı alman posta pulu
ayrıca bir de yüksek gönderim ücretlerinden dert yanmak istiyorum son olarak.
son "güncellemeler" ile yurtdışı gönderilerdeki zam oranı %50'yi geçmiş durumda. ptt ne yapmaya çalışıyor anlamış değilim. geçen senelerde 40krş'luk bir zam varken, bu sene 70krş. gelişmiş ülkelerin hiç birinde bu denli yüksek bir zam kabul edilmez. örneğin avrupa'nın dinamosu almanya'yı ele alalım. adamlarda yurtdışı kartpostal gönderim ücreti 0,75€; yani bugünkü kur ile 1,77tl eder (2012'den 2013'e yurtiçi gönderilerde zam oranı sadece 3 cent olarak gerçekleşmiş mesela!). adamların parasının bizimkinden yaklaşık iki bucuk kat daha kıymetli olduğunu düşünürsek bu hesapta bir gariplik var gibi sanki. yurtiçi ücreti de 10krş artırmışlar ki millet çakmasın diye herhalde. kaldı ki zaten insanlar gün geçtikçe daha da az mektup ile haberleşir oldu; bir de bu geçirmelerle nereye kadar. snailmail nostaljisine dinamit koydular resmen.

"amaan her allahın günü mektup mu yoluyorsun sanki" diyenlere el-cevap: evet, yolluyordum 2tl olana kadar... (bkz: postcrossing)."banane ya, mektup mu gönderiyorum sanki...?" diyenlere not: işte bizi böyle ince ince hissetirmeden seviyor devletimiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...